COT Oljeprocessor heter lösnigen som bygger på principen att oljan cirkulerar i ett slutet system och återvinns direkt i motorn. I en vanlig motor finns det filter som renar oljan, men för att inte stoppa upp oljeflödet får inte detta filter vara för fint. Detta för med sig att oljan med tiden blir så förorenad att partiklarna riskerar att skada motorn. Kondens och bränslerester gör också att oljan blir utspädd, vilket innebär att de smörjande egenskaperna försämras. Därför måste man med jämna mellanrum byta ut oljan.
Med COT-lösningen har man löst detta problem genom att sätta in ett extra filter som kompletterar det befintliga filtret. Enkelt uttryckt kan man säga att filtret består av bomull surrad på en spole i en plåtburk. När oljan passerar genom filtret fångas de smutsiga partiklarna upp. För att inte stoppa upp flödet i motorn får bara lite olja i taget passera genom filtret som klarar av att filtrera cirka fem deciliter olja per minut. En buss utrustad med COT Oljeprocessor har alltså kapacitet att rena 30 liter olja per timme.