Finessen ligger i att metalloxid, här nickeloxid, cirkulerar mellan reaktorerna. I luftreaktorn oxiderar metallpulvret med syret i luften och värme, rökgas och luft med minskad syrehalt lämnar reaktorn. Metalloxiden förs sedan till själva bränslereaktorn där den reagerar, oxideras, med det gasformiga bränslet. Slutprodukten blir koldioxid och vatten.
Enligt Anders Lyngfelt har problemet varit att hitta rätt metallpulver att oxidera med. För partiklarna måst klara den hårda miljön med höga temperaturer och gasflöden.
– Vi har testat mer än 100 olika partiklar, berättar Anders Lyngfelt. Nickel visade sig ge bästa resultat, men även koppar, järn och mangan kan fungera.
Kört pannan i 100 timmar
Resultaten i de testkörningar som genomförts har varit lyckade. Processen har fungerat i 100 timmar utan problem och man har lyckats omvandla 99,5 procent av bränslet som använts i den. Detta inbär att man kunnat avskilja 100 procent av koldioxiden och den är i stort sett helt ren.
– Partiklarna har inte heller förlorat i hårdhet eller reaktivitet under de 100 timmarnas drift, konstaterar Anders Lyngfelt. Förlusten i fint material är dessutom liten, vilket tyder på lång livslängd och låga kostnader för partiklarna i processen.
Nu hoppas Anders Lyngfelt att tekniken ska bli kommersiell. Tanken är att den ska användas i ett raffinaderi i Skottland, Grangemouth, som släpper ut mer än fyra miljoner ton koldioxid om året, vilket motsvarar två procent av Sveriges årliga utsläpp av koldioxid. På sikt hoppas man att stora kraftverk, som står för en tredjedel av alla koldioxidutsläpp, också ska kunna använda tekniken. För med en billig avskiljningsteknik blir det lättare att minska utsläppen av koldioxid.
publicerad 26 oktober 2004