Handlingsplanen är framtagen i dialog med över 100 företag, myndigheter och organisationer. Några av de frågeställningar som handlingsplanen ska svara på är: Hur kan företag jobba med mänskliga rättigheter, vad ska man tänka på, vilka är förväntningarna på svenska företag?
Enligt regeringen kommer svensk export att rikta sig allt mer mot tillväxtmarknader i Asien, Afrika och Latinamerika. Det är där framtidens tillväxt sker och där efterfrågan på svenska varor och tjänster bedöms som hög. Ett dilemma är dock just att man arbetar mot marknader med bristfällig lagstiftning och uppföljning kring mänskliga rättigheter. Närings- och innovationsminister Mikael Damberg och biståndsminister Isabella Lövin skrev när arbetet med planen introducerades i februari: ”Vi har de senaste åren sett exempel på när företag agerar på utmanande marknader utan att ha tillräckliga styrsystem för att hantera riskerna det medför. Konsekvenserna är alltifrån miljöförstöring, korruption, kränkning av mänskliga rättigheter till bristfälligt fokus på arbetstagares rättigheter”