nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Ny handbok visar vägen till nudging

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.

  • Annons 1

Att flytta ut handspritsbehållaren till ingången till en vårdavdelning och att sätta upp en röd skylt fick användningen att gå upp från 3 procent av besökarna till 20 procent. Den här metoden med puffar används allt mer.

I boken ”Beteendedesign – Psykologin som förändrar tankar, känslor och handlingar” går Niklas Laninge och Arvid Janson igenom vad som driver respektive hindrar ett beteende och hur man kan använda detta rent praktiskt, från kartläggning av problem till att hitta triggern och belöna nya beteenden.

Boken väver samman kunskaper från psykologi, ledarskap och företagande. Här förklaras vad det innebär att ”designa beteenden”.

Här finns också ett avsnitt om etik – att möjligheten att påverka beteenden också för med sig ett ansvar.

Boken ges ut av Natur & Kultur.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.