
Pia Grahn fick sina aningar bekräftade, elbilsägarna laddar sina elbilar främst på morgon och kväll. Det vill säga när de är hemma eller på jobbet.
– Med många fler elbilar kommer det att ge högre konsumtionstoppar, säger Pia Grahn, forskare och doktorand på avdelningen för elektriska energisystem vid KTH.
Tanken med kartläggningen var att främja laddning med el som kommer från förnybar energi. Eftersom produktionen av förnybar energi inte är lika jämn fördelad över dygnet som exempelvis kärnkraft behöver förarnas laddbeteende styras. Det är också viktigt att inte har för höga konsumtionstoppar, eftersom det kan överbelasta och skada elnätet, något Pia Grahn menar skulle kunna sinka ökningen av antalet elbilar. Här kan ett väldesignat prisincitament förändra beteenden hos elbilsanvändare och på så sätt utjämna elkonsumtionen.
– Hur stort pris krävs för att påverka människors beteenden? Kan man minska laddningstoppar när man laddar hemma och på jobbet och vad krävs för att flytta elanvändningen? För det måste löna sig. Men det kan vara något annat än pris också förstås. Om man kan ladda hemma med lägre effekt, behövs då flera snabbladdningsstationer på parkeringarna runtom i Sverige? Eller, om det skulle finnas gratis laddning på jobbet, hur skulle det påverka laddningsbeteenden och lastprofiler, säger Pia Grahn.