Alla detaljer är inte klara, men inom några veckor ska det finnas ett färdigt dokument. Det tror Elin Larsson, Filippa K:s hållbarhetschef. Hon har varit med på hela resan från ett hållbarhetsmöte med den svenska delegationen i Marrakech i Marocko 2016, till att nu ha vittring på ett klimatupprop till hela världens modeindustri.

– Under hållbarhetsmötet i Marrakech kom Niclas Svenningsen från FN:s klimatråd och lyssnade, och det blev starten för den klimatdialog som pågår mellan olika aktörer inom modeindustrin internationellt och FN:s klimatråd, berättar hon.
Modebranschen vill klara tvågradersmålet
Företagen har tillsammans arbetat fram ett dokument med en rad punkter. Det bolag som skriver under förbinder sig att följa dem. Elin Larsson kan inte avslöja exakt vilka åtaganden det gäller, men det handlar om att klara Parisavtalet och tvågradersmålet.
– Det är konkreta koldioxidmål inom scope 1, 2 och 3, säger hon.
Scope 1, 2 och 3 innebär att inte bara företagens egen verksamhet räknas, utan också deras utsläpp från inköp av varor och tjänster. Ett minst sagt tufft mål.
Klarar du det själv?
– Haha, det är svårt! Hela tanken är att vi ska få med aktörer från hela värdekedjan – inte bara varumärken, säger hon.
Initiativtagarna möttes nyligen i Bonn för att fila på de sista detaljerna. Nästa steg är ett globalt upprop som förhoppningsvis ska leda till att flera företag ansluter sig. Dokumentet kommer att presenteras vid klimatmötet COP 24 i Polen i december.
– Vi hoppas att fler ska skriva under även efter mötet, säger Elin Larsson.