Miljöbussar kan vara miljöbusar

Miljövänliga ett tag – men redan efter ett par månaders drift visar det sig att gasbussar tycks släppa ut större mängder växthusgaser än vanliga dieselbussar.

Avgastester vid finska VTT och svenska AVL MTC visar att utsläppen från naturgasbussar och biogasbussar inte är så rena som man trott. Efter några månaders drift minskar avgasreningens effektivitet drastiskt vilket gör att bussarna släpper ut stora mängder oförbränt metan – en växthusgas som är 22 gånger starkare än koldioxid.

Många kommuner, däribland Göteborg, Malmö, Lund, Trollhättan och Linköping, satsar hårt på gasbussar av miljöskäl. Något som förvånar Lennart Erlandsson, ansvarig för proven på AVL MTC.

– Jag är förvånad över att kommun efter kommun investerar i gasbussar utan att verifiera hur utsläppen ser ut efter några månader och några år i drift, säger Lennart Erlandsson.

Största kritiken riktar sig mot att bussar som tankas med biogas påstås vara koldioxidneutrala. Men en stor del av den miljöfördelen försvinner snabbt med stora utsläpp av metan. Testerna visar också att gasbussarnas utsläpp av kväveoxider, partiklar och formaldehyd ökar när bussarna och katalysatorerna blir äldre.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.