Lagrad resrutt sparar bränsle

Forskning Med en ny metod kan bränsleförbrukningen i laddhybrider minskas med upp till 10 procent.

Lagrad resrutt sparar bränsle
Malin Ulfvarson

Den vanligaste lösningen för laddhybridbilar är att förbränningsmotorn tar vid när batteriet är tömt på energi. Genom att schemalägga användningen av batteriet kan man sänka bränsleåtgången, men då krävs att bilen redan känner till den rutt som ska köras.

Chalmersforskaren Viktor Larsson har utvecklat en metod som gör att bilen själv kan identifiera återkommande rutter och förberäkna när batteriet bör användas och när det är mer energieffektivt att driva bilen på bensin.

Metoden går ut på att bilen laddar upp statistik till en server, eller till en app i mobiltelefonen, efter varje körning, där en optimal strategi för energihanteringen för just den rutten beräknas. Vid nästa körning kan informationen användas för att optimera körningen. Metoden går att använda i fordon som redan nu är i produktion.

Under det senaste året har Viktor Larsson bedrivit forskningen i samarbete med Volvo Cars, och tagit fram funktioner som testats i deras V60 Plug-in Hybrid.

– Vid simuleringarna som vi gjort såg vi att bränsleförbrukningen kunde minskas med upp till 10 procent jämfört med den strategi som används nu, säger Viktor Larsson.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.