Kommunikation ska lösa byggbranschens problem

Fredagsintervjun Byggbranschen står för 18 procent av koldioxidutsläppen. Informationscentrum för Hållbart byggande har därför fått i uppdrag av regeringen att kommunicera hållbart byggande och nå lekmännen som i dag inte bygger hållbart.

Kommunikation ska lösa byggbranschens problem
Tobias Sterner

I en gemensam insats vill Informationscentrum för Hållbart byggande (ICHB) och designbyrån Sunny at Sea bygga upp en kunskapsbank för att få fler att bygga hållbart. Nu lanseras ett smakprov av den nya webben.

– Jämför med sopsortering. Vi gör det inte för att vi måste, utan för att det känns bra i magen. Detsamma måste hända med att bygga eller renovera hus. Vi ska bygga hållbart för att det är rätt sak att göra. Att det sedan oftast går hand i hand med ekonomiska fördelar är en stor bonus, säger Johan Nuder, koordinator på ICHB.

Kommunikationsproblem

Johan Wendborg, vd och strateg på Sunny at Sea, menar att klimatfrågan blir mer och mer ett kommunikationsproblem. I dag finns många lösningar på klimathotet, men förändringen kommer inte ske av sig självt bara för det.

– Klimathotet har nu blivit lika mycket ett kommunikationsproblem. Det finns ett glapp mellan forskarvärlden och den vanliga människan. Det är det vi nu hjälper till med. För tänk om de mest framgångsrika forskarna också var de bästa kommunikatörerna. Då skulle vi få till en enorm kraft.

Läs mer: Hon forskar om hälsoeffekter av klimatförändringar

Projektet startade 1 januari 2018, då Boverket etablerade ett informationscenter för hållbart byggande. Uppdraget var att nå målgruppen i byggbranschen, som i dag inte bygger hållbart.

– Vi vill samla information från akademin och stora bolag som i dag bygger hållbart, för att sedan kommunicera ut den till lekmän som exempelvis äger villor eller sitter med i bostadsrättsstyrelser. Detta kan exempelvis göras genom den lokala bygghandlaren, säger Johan Nuder och fortsätter:

– I dag kallar man situationen för ett marknadsmisslyckande – kunskapen finns där, men man når inte ut med den till den breda massan. Uppdraget kommer pågå i tre år, där vi får ett nytt anslag varje år.

Vad tror du att ni kommer uppnå på så kort tid?

– Det är den stora utmaningen, man måste egentligen hålla på längre. Vårt uppdrag är att kommunicera hållbart byggande, vilket tar tid, då man ska etablera plattformen, nå ut och skapa en förändring. Till en början kommer vi jobba mycket med sociala medier och forum där vi hoppas kunna nå ut, säger Johan Nuder.

Se den nya plattformen här.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.