”Kan slå undan benen för ursprungsmärkt el”

Fredagsintervjun Energiföretagen är kritiska till Konsumentverkets agerande mot Polarbröds marknadsföring av vindkraftsel. Det kan leda till lägre intresse för att välja miljömärkt el, enligt Energiföretagen.

”Kan slå undan benen för ursprungsmärkt el”

Svenska elkunder är bäst i Norden på att välja förnybar el baserat på ursprungsgarantier, det vill säga ursprungsmärkt el. Hela 83 procent av elanvändningen har en ursprungsgaranti. Nu överväger Konsumentverket att stämma brödtillverkaren Polarbröd, som i sin marknadsföring uppgett att brödet är bakat med vindkraftsel. Men om förnybar el baserat på ursprungsgarantier inte längre får marknadsföras, kan hela systemet sättas ur spel, varnar Catherine Lillo, ansvarig för slutkundsmarknad el på Energiföretagen.

Catherine Lillo, Energiföretagen. Catherine Lillo, Energiföretagen.

– Det här är ett etablerat system och vi i Sverige är väldigt duktiga på att använda det. Det ger kunden möjlighet att välja utifrån något annat än pris. Vi ser en risk att Konsumentverkets agerande kan slå undan benen för systemet, säger Catherine Lillo, Energiföretagen.

Läs mer: Polarbröd ändrar sin marknadsföring – riskerar ändå stämning

Systemet med ursprungsmärkning kom redan 2006. Det bygger på att miljövärden reserveras genom att man köper så kallade ursprungsgarantier, som har en livslängd på tolv månader och annulleras när elen använts. Systemet ska hindra dubbelanvändning av miljövärdena och Energimarknadsinspektionen är tillsynsmyndighet. Lagstiftningen, som alltså funnits i över tio år, har sitt ursprung i ett EU-direktiv.

– Vi ser en risk att man inte får marknadsföra förnybar el, och då finns inget incitament för kunderna att välja det. Det går emot EU:s intentioner, säger Catherine Lillo.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.