Möbeljätten fälld av Reklamombudsmannen

Kommunikation Reklamombudsmannen fäller möbeljätten för att ha visat reklam med vilseledande miljöpåståenden.

Möbeljätten fälld av Reklamombudsmannen
Foto: Press

Möbelkedjan Mio har blivit fälld av Reklamombudsmannen (RO) för att deras reklam har innehållit vilseledande miljöpåståenden.

Fällningen, som kom under torsdagen, grundar sig på en affisch som har visats i SL:s pendeltåg. På bilden finns en säng och texten ”Sov gott! Din säng är hållbar”. Det står också ”När du köper en säng på Mio, kan du välja att få den skräddarsydd. Fördelen med det är ju såklart att din säng blir precis som du vill ha den. Men också att vi då tillverkar den på beställning, och är säkra på att vi inte använder resurser i onödan. Sov gott och hållbart i en säng från Mio!”

Men nu dömer alltså RO att reklamen är vilseledande eftersom texten inte har något bevis för bättre resursanvändning och att det inte finns hänvisning till data som visar på en besparing i jämförelse.

I RO:s fällning står det att Mio menar att påståendet om hållbarhet är relevant om läsaren av reklamen inte bara läser rubriken, utan även undertexten. Däremot medger de till viss del och håller med anmälaren om att man kan lägga in andra tolkningar i vad begreppet ”hållbarhet” har för innebörd. Mio ska sluta med den här ”lite bredare” tolkningen av hållbarhetsbegreppet och arbeta för att utforma sin marknadskommunikation på ett bättre sätt i framtiden, samt att i fortsättningen stämma av sin kommunikation om hållbarhet med sin kvalitets- och hållbarhetschef, står det i RO:s beslut.

Björn Lindblad, vd på Mio, säger att de accepterar fällningen och att de är viktigt att lyssna på hur konsumenter tolkar saker. 

– Det är ett sätt att bli bättre som organisation i de här bitarna. Men en viktig del för oss är diskussionen om överproduktion, som är onödigt och inte alls bra för miljön ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi producerar inte på spekulation utan på efterfrågan avseende sängar, säger han till Miljö & Utveckling.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.