Undersökningen, som är genomförd av Accenture, baseras på en enkät till mer än 7 500 konsumenter i 17 länder i Nordamerika, Europa och Asien.
I Brasilien, Indien och Kina uppger hela 97 procent av de tillfrågade att de är oroliga för klimatförändringarna, medan genomsnittet för samtliga tillfrågade ligger på 85 procent. I USA är det 73 procent som uppger att de är oroliga för klimatförändringarna, i Storbritannien 81 procent och i Tyskland 78.
Den globala undersökningen visar att de tillfrågade är oroade över klimatförändringarnas effekter på deras vardagliga liv, och att de därför engagerar sig i frågan. Merparten, 85 procent, av de svarande uppger att de antingen är ”oerhört” eller ”något” oroliga för klimatförändringarna. 81 procent säger att de tror att klimatförändringarna kommer att direkt påverka deras liv.
Klimatvänligt bra i konkurrensen
En klar majoritet, 85 procent, tror att klimatförändringarna kommer att påverka vädret och ekosystemet mest och 74 procent tror även att de kommer att få betydande effekter på människors hälsa.
– Den omvälvande och snabba förändringen av konsumenternas inställning runt om i världen innebär stora möjligheter för företag som tar täten när det gäller att motverka klimatförändringarna. Dessa företag får konkurrensfördelar och differentierar sig i konsumenternas ögon, uppger Henrik Tegnér, energimarknadsexpert på Accenture i Stockholm.
Resultaten av undersökningen visar att nio av tio tillfrågade konsumenter runt om i världen säger sig vara redo att byta elleverantör ifall den nya erbjuder tjänster och produkter som minskar utsläppen av växthusgaser. Lika många, nio av tio personer, uppger att de får en negativ uppfattning om elleverantörer som inte vidtar konkreta åtgärder mot klimatförändringarna. Mer än hälften, 54 procent, svarade att de skulle vara beredda att byta till en konkurrent till följd av detta.
Redo betala mer
Nästan två tredjedelar, 64 procent, av de svarande säger sig dessutom vara beredda att betala mer – i genomsnitt 11 procent mer – för varor och tjänster som bidrar till att minska utsläppen av växthusgaser.
– Accentures undersökning visar att det är energileverantörerna som först får konsumenternas blickar på sig när det gäller att motverka klimatförändringarna och bidra till minskade utsläpp av växthusgaser. Men inga varu- eller tjänsteleverantörer kommer på sikt att undgå konsumenternas uppmärksamhet när det gäller att arbeta med sin klimatpåverkan. Det gäller olje- och gasbolag, detaljhandeln, finansbolag och statliga företag, säger Henrik Tegnér.