Coops nya drag – kopplar samman AI och hållbarhet

Livsmedel Coop bryter ny mark inom livsmedelsbranschen och använder sig av AI som nyckel i hållbarhetsarbetet. Bland annat använder bolaget AI för att styra mot mer hållbara köp med hjälp av data från kundernas kvitton.
– Det svåraste är att begränsa sig, säger Coops hållbarhetschef Mattis Bergquist.

Coops nya drag – kopplar samman AI och hållbarhet
AI är nyckeln i Coops hållbarhetsarbete. Foto: Coop Forum pressbilder/Adobe Stock.

På Coop Sveriges huvudkvarter i Solna i Stockholm gör sig livsmedelskedjans vd Marie Nygren, hållbarhetschef Mattis Bergquist och AI-chef Jakob Liljedahl redo att presentera vad de beskriver som sin nya hållbarhetsresa, där det ”nya” är att ta hjälp av Al för att driva på hållbarhetsarbetet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Målet med den nya strategin är att göra det enklare för kunder att göra hållbara och hälsosamma val. Mer konkret vill man att alla kunder som kommer in till Coops butiker ska välja de mest hållbara alternativen till år 2033.

– Att få våra kunder att välja mer hållbara varor är helt centralt i vårt hållbarhetsarbete. För att komma dit behöver vi hitta olika sätt att hjälpa kunden, och i det arbetet vet vi att AI kan vara en stor hjälp, säger hållbarhetschef Mattis Bergqvist till Miljö & Utveckling efter presentationen.

Fakta

Här är Coops hållbarhetsdeklaration

  • BIOLOGISK MÅNGFALD: En biologisk mångfald betyder att det finns många olika arter av växter och djur i havet och på land. Ju högre siffra i hållbarhetsdeklarationen, desto högre är risken för att varan påverkat den biologiska mångfalden negativt.
  • KLIMAT: För att kunna begränsa klimatförändringarna och den globala uppvärmningen, behöver utsläppen av växthusgaser minska. Här visas produktionens klimatpåverkan mätt i koldioxidekvivalenter per kilo produkt. Ju högre siffra i hållbarhetsdeklarationen, desto högre är varans klimatpåverkan.
  • BÖRDIGHET: En bördig jord ger höga och jämna skördar. Ju högre siffra i hållbarhetsdeklarationen, desto högre är risken för att varan påverkat jordens bördighet negativt.
  • VATTEN: Här gör Coop en bedömning av risken för att varan påverkat vattenresurserna negativt samt om framställningen av varan kräver stora vattenresurser. Ju högre siffra varan har i hållbarhetsdeklarationen, desto högre är risken för negativ påverkan och/eller hög vattenanvändning.
  • BEKÄMPNINGSMEDEL: Användning av naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel kan medföra risker för de människor och den miljö som exponeras för dem. Ju högre siffra varan har i hållbarhetsdeklarationen, desto högre är risken för att en stor mängd naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel använts.
  • ÖVERGÖDNING: Övergödning uppstår vid för stora utsläpp av växtnäringsämnen, vilket bland annat skapar en obalans i ekosystem i sjöar, hav och vattendrag. Ju högre siffra varan har i hållbarhetsdeklarationen, desto högre är risken för läckage av växtnäring.
  • DJUROMSORG OCH ANTIBIOTIKA: Här gör Coop en bedömning av risken för bristfällig djurvälfärd samt risken för en hög antibiotikaanvändning. Ju högre siffra varan har i hållbarhetsdeklarationen, desto högre är risken för missförhållanden och eller hög antibiotikaanvändning.
  • ARBETSFÖRHÅLLANDEN: Förhållandena för dem som arbetar i livsmedelproduktionen varierar runtom i världen. Ju högre siffra varan har i hållbarhetsdeklarationen, desto högre är risken för dåliga arbetsförhållanden.
  • LOKALBEFOLKNING: Enligt FN:s definition av mänskliga rättigheter omfattar de bland annat allas rätt till utbildning, eget ägande och frihet. Ju högre siffra varan har i hållbarhetsdeklarationen, desto högre är risken att mänskliga rättigheter inte tillgodosetts.
  • LAGEFTERLEVNAD OCH SPÅRBARHET: En transparent råvarukedja där lagstiftningen efterlevs är nödvändigt både för livsmedelssäkerheten och för att motverka korruption. Ju högre siffra varan har i hållbarhetsdeklarationen, desto högre är risken för att lagar och transparens inte efterlevts.

Den nya strategin hade inte varit möjlig utan det arbete som Coop redan gjort inom hållbarhetsområdet. Det arbetet sträcker sig tillbaka flera decennier, men tog fart för ungefär fem år sedan då en av Coops medlemmar skickade in en motion med ett förslag om att ta fram mått på hur hållbara butikens varor är. Det blev startskottet för Coop att ta fram sin hållbarhetsdeklaration som lanserades för tre år sedan.

Deklarationen bedömer hur mycket eller lite en vara påverkar klimatet, miljön och samhälle utifrån tio olika områden som bygger på FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling, Agenda 2030. Enligt Coop själva är det den mest heltäckande hållbarhetsbedömningen av matvaror inom livsmedelsbranschen som finns i dag.

– Det har varit ett massivt arbete att ta fram. Deklarationen är byggd efter de bästa, vetenskapligt bevisade, modellerna inom varje område. Vi har tagit hjälp av flertalet experter för att säkerställa att modellerna är de bästa vi kan få fram och vi uppdaterar deklarationen i takt med att vetenskapen går framåt, säger Mattias Bergquist.

AI kom in i bilden för omkring fyra år sedan då Coop anställde Jakob Liljedahl som sin första medarbetare som bara skulle ägna sig åt AI. Det dröjde inte lång tid innan man upptäckte potentialen med AI och i dag har Jakob Liljedahl ett team med 15 medarbetare under sig. Eftersom hållbarhet redan då var en central del av Coops affärsstrategi, säger Jakob Liljedahl att det naturligt blivit en av AI-avdelningens viktigaste prioriteringar.

– Allt vi gör handlar inte om hållbarhet, men det är en väldigt stor del, säger han till Miljö & Utveckling.

Det kanske mest banbrytande i Coops nya hållbarhetsstrategi är arbetet med att skanna kundernas kvitton med hjälp av en AI-modell. Genom att koppla modellen till all data Coop samlat in genom sin hållbarhetsdeklaration, kan de göra beräkningar för att förstå olika beteendemönster, ge rekommendationer för förändring och hitta hållbara alternativ till olika produkter. För kunderna går allt enkelt att komma åt med hjälp av Coops app.

– Den här AI-modellen är världsunik, säger vd Marie Nygren varpå Mattis Bergquist utvecklar resonemanget.

– Man kan säga att det finns två delar i modellen. Dels handlar det om att kunderna ska kunna scanna varorna, och enkelt få upp bilder och mått på hur hållbara varorna är. Dels handlar det om att förflytta varor på hyllorna. När kunderna går in och scannar varorna, vill vi att de ska ha en hög hållbarhetsprestanda redan från början, säger han.

Vidare berättar han att Coops förhoppning är att i framtiden kunna skapa individanpassade vägar för att minska klimat- och miljöavtrycket, men att nuvarande lagstiftning släpar efter för att driva på en snabbare förändring.

– Vår ambition är att man i framtiden ska kunna få personlig rådgivning. Men i nuläget får vi inte peka på vilken produkt du ska köpa för att den är mer hållbar. Där säger nämligen marknadsföringslagen stopp. Vi får visa att en produkt ger mindre klimatavtryck, men inte att den är bättre. Det är synd, eftersom det är den riktning vi vill att hela samhället ska gå mot, säger han.

Vilka etiska dilemman finns det?

– Det är lite knepigt ur ett GDPR-perspektiv. Därför är vi jättenoggranna med att vara på rätt sida lagen, vilket vi gör genom att be kunderna om tillåtelse innan vi ger råd eller liknande. Det kan vara att man behöver kryssa i att man vill ha individanpassad information från oss, om man till exempel är intresserad av produkter som innebär lägre risker vad gäller social hållbarhet.

Vad är mest utmanande med att arbeta med AI?

– Det svåraste är att begränsa sig. Det går att göra väldigt, väldigt mycket mer när man har stöd av AI. Det gör i sin tur att man lätt kan sväva i väg och göra saker som inte är nödvändiga för våra kunder, eller oss själva. Man kan bli väldigt visionär, men det är också en härlighet i det hela.

Hur begränsar ni er?

– En del av vår strategi är att hela tiden testa i liten skala. Funkar det, hjälper det kunden, vad finns det för fel, och så vidare. Det roliga med AI är att det på bara några sekunder går att mäta och se olika framsteg. Gör vi en förändring i en butik, kan vi se nästa dag hur mycket bättre hållbarhetsprestanda det inneburit. Då kan vi snabbt fatta beslut om att göra samma sak i övriga butiker, säger Mattis Bergquist.

Jakob Liljestrand säger att många butiker tar hjälp av AI för att scanna kvitton. Det unika med Coops AI-metod, förklarar han, är att de kopplar samman transaktionsdata från kundernas kvitton med hållbarhetsdeklarationen.

– Det går ju att använda vår app och scanna varor även i andra butiker. Regelverket som beskriver hur vi tagit fram hållbarhetsdeklarationen är dessutom helt öppet för andra att ta efter. Vår dröm är att det här sprider sig, och att alla kedjor använder sig av vår modell, avslutar han.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.