Internationellt kallas socialt ansvar för CSR, Corporate Social Responsibility. Med det menas hur företaget tar ansvar för de anställdas arbetsmiljö och säkerhet, och hur företaget lever upp till etiska normer. En ISO-standard kan hjälpa företagen att bemöta frågorna på ett systematiskt sätt, så som standarderna redan fungerar på miljö- och kvalitetsområdet.
– Utifrån standarden identifierar man eventuella brister och prioriterar de allvarligaste. För att komma till rätta med dem sätter företaget upp mål, som att bli av med barnarbete eller införa mer ergonomiska redskap. Sedan följer ett åtgärdsprogram, förklarar Kristina Sandberg.
Socialt ansvar behandlas inom ISO också som en del av begreppet hållbar utveckling. För att en verksamhet ska bli hållbar på lång sikt måste alla tre faktorerna ekonomi, miljö och socialt ansvar vara uppfyllda.
Fram till i mars måste gruppen även ta ställning till om den nya standarden ska införas genom att komplettera till exempel ISO14001, eller om arbetet för socialt ansvar behöver en fristående standard. Oavsett vilken form standarden får om den införs tar det mellan tre och fyra år att ta fram en ny standard.
publicerad 12 december 2002