I rapporten uppger 69 procent av företagen att de anser sig ha en djup förståelse för FN:s globala hållbarhetsmål och 59 procent berättar att de integrerat hållbarhetsmålen i sina hållbarhetsstrategier. Undersökningen visar också att 87 procent av företagen kommer att referera till Agenda 2030-målen i sina kommande CSRD-rapporteringar.
Företagen, som kommer från Frankrike, Spanien, Storbritannien, Italien, Schweiz, Grekland, Irland, Bulgarien, Serbien och Turkiet, har olika prioriteringar i sitt hållbarhetsarbete. Det fokusområde som flest företag priortierar är jämställdhet, 44 procent, följt av klimatförändringar, 41 procent. Däremot är det endast en minoritet av företagen, 11 procent, som arbetar för bevarande av haven SDG nummer 14.
Positivt i rapporten är att en majoritet av de tillfrågade företagen, 58 procent, anser att integreringen av hållbarhetsmålen i affärsstrategierna haft gett positiva ekonomiska resultat 26 procent av företagen uppger också att de här resultaten varit ”betydande”. De flesta företagen, 77 procent, anser också att arbetet med hållbarhetsmålen ger dem konkurrensfördelar, och här uppger 43 procent att dessa konkurrensfördelar är ”betydande”.