Greenwashpriset 2020 till Sveaskog

Greenwashpriset Statliga Sveaskog tar hem Sveriges minst eftertraktade miljöpris: Greenwashpriset 2020. Bolaget vann med bred majoritet, enligt organisationen Jordens Vänner, som står bakom priset.

Greenwashpriset 2020 till Sveaskog
Greenwashpriset 2020 går till Sveaskog. Foto: JordensVänner/StockAdobe

Greenwashpriset 2020 vanns av Sveaskog. Övriga nominerade var klimatkompensationsbranschen och gruvindustrins branschorganisation Swemin.

”Lätt att undvika greenwashing”

Priset delas ut efter en omröstning som är öppen för allmänheten. Priset ska gå till ett företag eller en organisation som ”genom vilseledande miljöbudskap har försökt att ge sig själva en överdrivet grön image”.

– Att så många företag och branschorganisationer känner att de måste jobba med klimat- och miljöfrågorna är såklart något som vi som miljöorganisation tycker är bra. Men förvånansvärt många verkar mer intresserade av att visa upp sina goda ambitioner för framtiden än sina betydligt blekare miljöinsatser och utsläppsminskningar här och nu. Det är faktiskt väldigt lätt att undvika greenwashing. Man levererar först och snackar sen, säger Jordens Vänners ordförande Mikael Sundström i ett pressmeddelande.

Sveaskog skriver på sin hemsida att man inte är förvånad över utmärkelsen, med tanke på att bolaget är Sveriges största skogsägare och har flera samtidiga mål. ”Det understryker de utmaningar vi har, men också möjligheterna” skriver bolaget, som menar att priset blir en grund för diskussion om utveckling och förbättring.

– Det är bra att greenwashing uppmärksammas och att Sveaskog, som Sveriges största skogsägare, granskas. Däremot håller vi inte med om att Sveaskog, som avsatt drygt 460 000 hektar (motsvarande 670 000 fotbollsplaner) av företagets brukade skogsmark för naturvård, sysslar med greenwashing, säger Olof Johansson, biolog och skogspolitisk chef på Sveaskog, i ett uttalande.

Vann Greenwashpriset 2020 med klar majoritet

Sveaskog tog enligt Jordens Vänner hem priset med klar majoritet och fick nära 2000 röster. Mer om tävlingen finns att läsa på Jordens Vänners hemsida.

– Klimatet och miljön räddas inte med snygga hemsidor, köpta redaktionella annonser eller påkostade reklamfilmer. Företag och samhällsaktörer som vill ha beröm för hur duktiga de är på miljöområdet behöver också börja leverera, allt annat är greenwash, säger Mikael Sundström.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.