Från storytelling till storydoing

Ekonomi "Ett företag utan en historia är ett företag utan strategi", är ett känt citat. Men det är stor skillnad att berätta en historia och att faktiskt leva den. Nu är det dags att ta klivet från storytelling till storydoing.

You Tube, Twitter och Facebook. Att berätta sitt företags historia och dela den med sina kunder är inte lätt. Men det finns en stark kanal att använda sig av – människor. På CEO.com skriver Rosemarie Ryan, vd och grundare av Co:collective, om vikten av att gå från storytelling till storydoing. Hon pekar på att sociala medier är komplicerat men att man inte får glömma vilken makt det har gett oss som individer och hänvisar till undersökningar som visar att 90 procent litar på kompisars rekommendationer, 75 procent på anonyma recensioner och 50 procent på reklam. Och för att rekommendera något vidare krävs det goda upplevelser, väldigt få rekommenderar något de inte prövat utan bara sett i reklam.

”För att lyckas på dagens marknad gäller det alltså att gå från att kommunicera en bra och fångande historia till att skapa starka upplevelser som människor kan delta i och dela med andra. Handling hörs mer än ord”, skriver Rosemarie Ryan.

För att bli ett handlingskraftigt företag gäller det att att sätta sin historia i centrum och bygga in den i både produkter och tjänster. Man måste veta vad man vill och är till för och vad man är emot. Det handlar också om att definiera ett budskap som genomsyrar allt företaget gör, en ambition bortom kommersiella intressen och som istället inspirerar människor att ansluta sig och missionera budskapet vidare.

Rosemarie Ryan lyfter bland annat fram onlinebutiken Zappos som erbjuder ersättning till anställda inom kundtjänsten som slutar efter ett par månader för att de inte älskar sitt jobb. Sysslar du med storydoing gäller det också att identifiera dina värsta fiender och just dålig service brukar vara det mest kritiska.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.