Fler villiga att betala mer för gröna varumärken

Miljöarbete Goda nyheter för dig som jobbar med hållbarhet: Svenska konsumenter kan i allt större utsträckning tänka sig att betala mer för miljövänliga varor och tjänster.

Årets resultat av undersökningen Sveriges grönaste varumärke visar att betalningsviljan ökar för miljövänliga produkter och tjänster. Tre av fyra säger att de ibland eller ofta göra aktiva val med hänsyn till miljön. Konsumenterna är särskilt villiga att betala extra för ett miljövänligt alternativ när det gäller dagligvaror, bilar och el. Många, 52 procent, tycker dock att det är svårt att välja rätt ur miljösynpunkt.

På frågan ”Vilken sorts grönt arbete är viktigt för dig att företag ägnar sig åt” hamnar ansvarsfull hantering av avfall, förbättrad kemikalieanvändning och minskade utsläpp av växthusgaser högst på listan.

Undersökningen är gjord av varumärkesbyrån Differ och har besvarats av drygt 1 000 svenskar i varierande åldrar. Här hittar du hela undersökningen.

Fakta

Grönaste varumärkena

När konsumenterna själva får ranka vilka varumärken som är miljövänligast, hamnar följande i topp: Coop (dagligvaruhandeln) Polarn O Pyret (klädbranschen) Volvo (bilbranschen) God El (elbranschen) SJ (transportbranschen) Fritidsresor (resebranschen) Max (snabbmatsbranschen) Apoteket (apoteksbranschen) Av alla 68 varumärken fick SJ den högsta genomsnittspoängen för upplevd miljövänlighet.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.