Fler småföretagare arbetar för miljön

Hållbar utveckling Små och medelstora företagares miljömedvetenhet är uppe på rekordnivåer. 52 procent tar hänsyn till miljön i samband med inköp till företaget. Det visar en undersökning från Vismas Affärsbarometer.

Fler småföretagare arbetar för miljön

En nedåtgående trend är därmed bruten, och resultatet tangerar rekordsiffran från våren 2016. Det visar undersökningen bland 1 038 små och medelstora företag.

– Småföretagen utgör majoriteten av Sveriges näringsliv. Deras sammanlagda beslut kan göra stor skillnad för vår gemensamma miljö. Därför är det väldigt positivt att miljömedvetenheten har vänt uppåt igen, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

Miljöpåverkan längst ned i rangordningen

Trots den stigande medvetenheten värderar Sveriges småföretagare fortfarande annat högre än miljön.

Endast sex procent rankar miljöpåverkan som det viktigaste kriteriet vid inköp, 44 procent anser istället att den är minst viktig i sammanhanget. Dock skulle lägre priser på miljöprodukter få fyra av tio småföretagare att välja mer miljövänligt.

– Priset är en helt avgörande faktor för att fler företagare ska ta ett ordentligt miljöansvar. Så har det sett ut i flera år och är inget som kommer förändras i första taget. Trots att prisskillnaderna mellan miljöprodukter och övrigt sortiment har krympt i de flesta branscher så består uppfattningen att miljöanpassade inköp kostar för mycket. Miljövänliga produkter som uppfattas som prisvärda har med andra ord stora möjligheter att ta för sig på marknaden, säger Henrik Salwén.

 

Fakta

Det här skulle öka småföretagens miljöhänsyn:

1. Lägre pris på miljöprodukter (39 procent)2. Bredare utbud av miljöanpassade produkter (17 procent)3. Enklare att förstå vilka produkter som är miljövänliga (15 procent)

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.