Antalet företag som anslutit sig till Science Based Targets initiative (SBTi) har skjutit i höjden de senaste 18 månaderna. Enligt en ny trendrapport har antalet företag med validerade närtidsmål nästan fördubblats, medan antalet företag som satt både kortsiktiga och långsiktiga nettonollmål har ökat med 227 procent.
Explosion av klimatmål – SBTi når ny milstolpe
KLIMAT
40 procent av världens börsvärde täcks nu av vetenskapsbaserade klimatmål. Asien leder utvecklingen, medan industriföretag dominerar bland de nya aktörerna.
– Medan kritiker menar att näringslivets engagemang svalnar, ser vi hur företag världen över går all-in, säger David Kennedy, vd för Science Based Targets initiative.

David Kennedy. Foto: SBTi/Adobe stock.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Totalt har nästan 11 000 företag antingen mål som granskats av SBTi eller en aktiv åtagandeförklaring. Tillsammans representerar de över 40 procent av världens samlade börsvärde.
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