FN:s internationella sjöfartsorganisation (IMO) har godkänt en ny global avgift på koldioxidutsläpp från fartyg, i syfte att minska klimatpåverkan från den internationella sjöfarten. Beslutet togs under ett möte i IMO:s miljökommitté, MEPC, under fredagen och innebär ett steg mot att införa ekonomiska styrmedel för att minska branschens klimatutsläpp.
Experten om FN:s klimatskatt på sjöfart: ”Här är konsekvenserna”
Transporter
FN:s sjöfartsorgan IMO har tagit ett historiskt beslut om att införa en global avgift på koldioxidutsläpp från fartyg. Syftet är att minska klimatpåverkan från den internationella sjöfarten – en sektor som hittills varit förhållandevis oreglerad.
– Vi är försiktigt positiva till förslaget, säger Fredrik Larsson, miljöansvarig på Svensk Sjöfart.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Förslaget om en koldioxidavgift har drivits av flera små ö-nationer, inklusive Marshallöarna och Salomonöarna, som är särskilt sårbara för klimatförändringar. Enligt förslaget ska fartyg betala en avgift baserat på mängden koldioxid de släpper ut, vilket ska skapa incitament för att minska användningen av fossila bränslen och påskynda övergången till renare alternativ.


