Hur får man landsbygdens invånare och besökare att resa mer hållbart – trots glest trafiknät och långa avstånd? Det vill EU:s projekt SMARTA-NET ge svar på.
Fyra nya vägledningar har tagits fram för att hjälpa landsbygdsområden att förbättra sin mobilitet och minska bilberoendet. Fokus ligger bland annat på att integrera landsbygdens behov i städernas mobilitetsplaner, förbättra kollektivtrafiken för både invånare och turister samt hitta långsiktig finansiering för lösningarna.
Landsbygden i många EU-länder lider av så kallad mobilitetsfattigdom: brist på alternativ till bilen gör det svårt att nå arbete, skola, vård och fritid. Det ökar klyftorna mellan stad och land, ökar utsläppen och drabbar särskilt dem som saknar bil.
De fyra vägledningarna innehåller bland annat:
- Lösningar på mobilitetsbrist, såsom samåkning, on-demand-tjänster och förbättrade cykelleder – allt integrerat med kollektivtrafiken.
- Råd om finansiering, med fokus på hur kommuner kan kombinera offentlig, privat och social finansiering.
- Hur landsbygden kan inkluderas i urbana mobilitetsplaner, så kallade SUMPs, som traditionellt bara omfattat städer.
- Mobilitet för ekoturism, där turistbeteenden analyseras och strategier för hållbart resande till och inom landsbygdsdestinationer föreslås.
Projektet byggde också upp ett europeiskt nätverk för landsbygdsmobilitet och höll utbildningar i 14 EU-länder. Målet är att bidra till EU:s gröna giv och den långsiktiga visionen om ett sammanhållet, motståndskraftigt och klimatvänligt Europa, där alla kan ta sig fram, även utan bil.