Mohammed Al-Nasser från Umeå Eltaxi berättar att elbilarna är populära. Företaget grundades år 2016 och i början ringde kunder och bad om en körning från en adress och tillbaka till samma plats.
– Eftersom vi är först i Umeå, har vi ett försprång, säger han.
Ett av de största problemet är service. Närmaste Teslaverkstad finns i Upplands Väsby, mer än 60 mil söderut. Antingen får bilen som behöver åtgärdas köras ner eller så ska en tekniker komma upp till Umeå.
– Det går för mycket tid åt service, säger Mohammed Al-Nasser.
Billig att ladda
För en elbil är tiden då bilen inte kan köras extra bekymmersam eftersom inköpspriset är så högt. Företaget har betalat 1,3 miljoner kronor för sina Teslabilar till exempel. Om bilarna kör kunder, så kompenseras det av låg energikostnad. Att ladda en elbil kostar mindre än 2000 kronor i månaden. Sammantaget ger det en kostnad som går att jämföra med fossildrivna taxibilar.
Men står bilen stilla, blir ekvationen annorlunda och den fasta kostnaden ska betalas trots att inkomsterna uteblir. Därför blir fördröjd service besvärlig.
– Det sätter käppar i hjulet för vår utveckling, säger Mohammed Al-Nasser.
Kylan som sägs vara ett problem för batteridrivna bilar, upplever han inte som ett bekymmer. Batteriernas räckvidd varierar visserligen, men det finns så många andra förklaringar till det, som chaufförernas körstil.
Läs mer: Lönsamt köra Teslataxi
Den första hajpen för elbilar har gått över, anser Mohammed Al-Nasser. Men efterfrågan håller i sig.
– Nästan alla företag som har avtal med oss vill stödja lokala bolag. Och miljö påverkar, det är inget snack om det.