Det var i samband med konferensen Furture Commerce 2024 i Marbella som Elin Bergman, expert på cirkulär ekonomi och verksam vid organisationen Cradlenet, kläckte idén om det ”cirkulära handskaket”.
Nytt initiativ ska få handeln att ”skaka hand” om cirkulära mål
Cirkulär ekonomi
Nu kan handelsföretag skaka hand med varandra om sina cirkulära mål och planer. Bakom initiativet, som beskrivs som "världens första cirkulära handskak", står cirkulär ekonomi-experten Elin Bergman.
– Tanken är att det ska vara en positiv kraft för företag som vill ligga i framkant, säger hon.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Konferensen samlar företagsrepresentanter för att diskutera handelns framtid och hur den kan bli mer hållbar, och Elin Bergman hade bjudits in för att tala om cirkulär ekonomi. Men det var någonting som inte riktigt kändes rätt för Elin Bergman.
– Jag är så trött att komma och prata och babbla på konferenser. Folk blir jätteinspirerade, men glömmer sedan bort vad jag har sagt och gör om samma sak igen. Alltså fortsätter med business as usual. Jag ville att vi skulle göra någonting konkret.
Sagt och gjort. Inspirerat av ett liknande initiativ inom byggsektorn, som Svenska Miljöinstitutet IVL står bakom, kom hon på idén om det cirkulära handskaket. På onsdagen lanserades initiativet som 30 nordiska företag inom handel och e-handel har redan signerat, eller ”skakat hand” på.
– Tanken är att det ska vara en positiv kraft för företag som vill ligga i framkant, säger Elin Bergman.
Genom att skriva under intitiativet, går företagen med på tuffa, konkreta mål, både långsiktiga och kortsiktiga, fortsätter Elin Bergman. Detta inom fem nyckelområden: Att använda mindre resurser och skapa mindre avfall, utveckla produkter som är mer hållbara, förlänga livslängden på produkter, uppmuntra återbruk och öka återvinningens omfattning och effektivitet.
– Det är nog det mest ambitiösa initiativ som jag har sett, säger Elin Bergman.
Företagen åtar sig att fram till 2027 ha gjort fem konkreta åtgärder inom de fem nyckelområdena, och tagit med dem i sina affärsmodeller. Fram till 2027 ska också en av fem produkter eller tjänster vara omdesignade till att vara cirkulära. Till 2030 åtar sig företagen att ha implementerat åtgärderna i sina affärsmodeller. Därtill förväntas de ha minskat sin avfallsmängd med 30 procent, använda 30 procent mindre jungfruliga material och 30 procent mer återbrukade material. Till 2035 ska företagen ha nått nettonoll utsläpp.
Bland de som signerat handskaket finns bland annat Polarn O. Pyret, House of Dagmar, Binaca Ingrossos sminkföretag CAIA, Gina Tricot och Houdini.
– De här företagen gör redan väldigt mycket, men har svårt att komma ut och visa att man är föregångare. Genom att samla dem i ett nätverk, är tanken att de ska kunna stötta, inspireras och lära sig av varandra avslutar Elin Bergman.