I undersökning har man tittat på, hur exempelvis skyltningen av pris kan få konsumenten att tänka till kring sitt behov av gurka eller broccoli och därmed minska sitt matsvinn.
Mataffärer kan göra mer för att minska hushållens matsvinn
Livsmedel
Mataffärer kan göra mer för att minska hushållens matsvinn, det visar en ny undersökning gjord på uppdrag av Livsmedelsverket.
- Butikerna är jätteviktiga för både sitt egna och hushållens avfall, säger Karin Fritz.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Fakta
Om undersökningen:
Under två veckor testade åtta livsmedelsbutiker att genom olika skyltar, se om kundernas köpbeteende förändrades.
Fyra skyltar användes och visade ”2 för 30 kr” och ett litet styckpris, ”2 för 30 kr” och ett större styckpris, ”1 för 15 kr” och slutligen ”2 för 30 kr” men med uppmaningen att endast köpa varan om den äts upp.
– Ja, det visade sig att när man uppmuntrades till att tänka efter kring exempelvis hur många gurkor man faktiskt behövde, så köpte man färre, säger Karin Fritz, projektledare för studien på Livsmedelsverket.

Foto: Livsmedelsverket.
Studien slår fast tidigare spekulationer om matsvinn
Tanken om att prisskyltning kan påverka kundernas beteende är i sig ingen större förvåning för Karin Fritz.
– Vi har ju funderat och spekulerat i att mängdrabatter driver matsvinn. Men vi har aldrig tidigare haft något bevis för det vilket vi har nu, så det förvånar mig inte att det är så, säger hon.
”Det är ett förvånande resultat”
Det finns dock ett resultat från studien som sticker ut.
– Man kunde se att när man valde att köpa en gurka istället för två på grund av tydligare information om styckpriset, så valde fler att istället ta en dyrare gurka som var ekologisk. Det är ett förvånande resultat, säger Karin Fritz.
Författarna av undersökningen ger en möjlig förklaring till det oväntade resultatet. De menar att resultatet nog beror på att många konsumenter bestämmer sig, redan innan de går in i butiken, hur mycket de tänkt spendera.
Uppmuntras de att tänka om, får kunden en känsla av att de ”sparat” pengar på att köpa en istället för två varor och kan därför investera i en produkt med högre kvalitet.
Vad har livsmedelsbutikerna för ansvar för hushållens matsvinn?
– De har inget ansvar egentligen, men flera kedjor har uttryckt att de vill kunna ta ansvar för hushållens matsvinn. I och med den här studien så har de nu ett konkret exempel på hur de kan bidra till det, säger Karin Fritz.
Hur viktiga är de då för att minska matsvinnet i Sverige?
– De är jätteviktiga för både sitt eget avfall och hushållens avfall. I Sverige har vi jättemånga singelhushåll och många av förpackningarna är på tok för stora för dem, även där bidrar handeln och industrin till matsvinn.
– De kan definitivt göra jättemycket för att hjälpa och påverka matsvinnet i nästa led.