Pris och kvalitet går först. Men miljöhänsyn spelar också roll när små- och medelstora företag gör inköp. 35 procent av företagen väger in miljöaspekterna när de tar beslut om sina inköp. Om det fanns miljöanpassade produkter till bättre priser skulle nästan 60 procent ta mer miljöhänsyn än de redan gör.
– Även om miljöhänsyn inte väger lika tungt som pris och kvalitet vid företagens inköp, betyder det inte att miljöfrågorna är oviktiga, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage i ett pressmeddelande.
Drygt hälften av företagen svarar att de tar hänsyn till utsläpp av växthusgaser i samband med inköp. Nästan lika många uppger att energieffektivitet vägs in vid inköpsbesluten.
– De leverantörer som kan matcha intresset för miljöfrågor har goda möjligheter att vinna marknadsandelar. När de hamnar rätt i fråga om pris och kvalitet finns det garanterat kunder som är intresserade, fortsätter Henrik Salwén.