Shein har kritiserats för sina snabbt växande utsläpp. Mellan 2021 och 2023 ökade koncernens totala koldioxidutsläpp med 175 procent. Trots det fick moderbolaget nyligen sitt nettonollmål till 2050 godkänt av Science Based Targets initiative, vilket väckt frågor om trovärdigheten.
SAF lyfts ofta fram som en nyckel för flygets omställning, men bränslet är dyrt och tillgången begränsad. Kritiker pekar också på osäkerheter kring hela livscykeln – exempelvis klimatpåverkan från råvaruproduktion. I dag används SAF vanligtvis i små inblandningar, långt från de 50 procent som är tekniskt möjligt.
För Shein är partnerskapet ett steg i en större färdplan där företaget också lovar effektivare rutter, mer sjötransport och stöd till åkerier för att byta till bränslesnåla lastbilar. Men ännu saknas konkreta siffror på utsläppsminskningar.
Fakta
Vad är SAF?
- Drop-in-bränsle: Kan blandas med fossilt jetbränsle utan tekniska ändringar.
- Kostnad: Upp till sju gånger dyrare än konventionellt flygbränsle.
- Tillgång: Begränsad produktion, idag ofta bara några få procent i flygbränslemixen.
- Kontrovers: Kritiseras för höga kostnader, bristande tillgång och osäker klimatnytta över hela livscykeln.
publicerad 2 september 2025