2017 blev laddhybridernas år inom nybilsregistreringen – de dominerar supermiljöbilssegemtet som är årets raket.
Under det föregångna året registrerades 379 255 nya personbilar i Sverige, vilket är en ökning med 1,9 procent mot året innan. 2030-sekretariatet bedömer att den kraftiga ökningen beror på en stark konjunktur, köpstarka hushåll, rekordlåga räntor och en stabil arbetsmarknad.
De menar också att hushållen har en bristande tilltro till att kollektivtrafiken kan lösa de transportbehov man har, samt att stimulans som reseavdrag och milersättning fortsatt gynnar bilen som färdmedel.
Supermiljöbilsboom – laddhybrider dominerar
2017 nyregistrerades 19 210 supermiljöbilar mot 12 995 under 2016. Sverige har därmed en tredjeplats i Europa när det gäller laddbara bilars marknadsandel, med 5,1 procent.
2030-sekretariatet tror att under 2018 kommer rena elbilar få ett uppsving, tack vare 60 000 kronor i bonus mot dagens premie på 40 000 kr, av utbyggnaden av laddinfrastruktur, Ladda hemma-bidraget och många nya modeller på marknaden. Laddbara bilar bör 2018 kunna stå för 10 procent av nybilsregistreringen.
Miljözoner och utökad information
För nybilssegmentet föreslår 2030-sekretariatet fortsatta förändringar under 2018. Dessa är bland annat miljözoner för personbilar och lätta lastbilar, så att kommuner kan införa det från 2020.
De föreslår även krav på att myndigheter ska köpa, leasa och hyra enbart bonusbilar samt en utökad information gällande bonus malus-beskattningen.
Läs mer här.