nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Matkedjan Willys har skänkt 100 ton mat hittills i år. FOTO: Shutterstock

100 ton ”gammal” mat till välgörenhet

Varje år slängs mer än 600 000 ton mat i Sverige. För att minska matsvinnet har livsmedelskedjan Willys börjat samarbeta med drygt 40 välgörenhetsorganisationer.

  • Annons 1

I början av året satte matkedjan Willys igång ett arbete med att minska matsvinnet i butikerna. Genom samarbete med lokala hjälporganisationer går mat som annars hade slängts numera till välgörande ändamål.

Den största delen av matsvinnet uppstår i hemmen, men även i livsmedelsbutiker slänger mycket mat som fortfarande går att äta. Det kan handla om varor med kort bäst före-datum och frukt och grönsaker med skönhetsfel. Willys har satt upp som mål att halvera matsvinnet inom en femårsperiod.

Företaget har bland annat inlett samarbeten med välgörenhetsorganisationer, dit butikerna skänker livsmedel.

Stort behov

– Det har gått över förväntan. Det finns många organisationer som vill ta emot maten – behovet av hjälp är stort där ute. Men vi har mer att ge och vi söker nu samarbeten med ännu fler organisationer på många håll i landet, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.

Hittills har satsningen inneburit att drygt 100 ton mat har gått till välgörenhet istället för att hamna i soporna. Willys vill att ytterligare 50 av deras butiker ska ha etablerat samarbeten med lokala hjälporganisationer innan året är slut.

I dag ingår bland annat Frälsningsarmén, Stadsmissionen, Hela Människan och Alsike kloster bland de mottagande organisationerna.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är Sveriges bästa arbetsgivare 2017

Revisionsbolaget Grant Thornton har utsetts till ”Sveriges bästa arbetsgivare 2017” för stora företag och när det gäller mellanstora organisationer är det teknikkonsultföretaget Bengt Dahlgren som tar hem den titeln. Resultatet baseras på en årlig undersökning som genomförs av employer branding-företaget Universum.