Det är branschorganisationen Mobility Sweden som gör bedömningen utifrån 2023 års nybilsregistrering.
Mörk prognos för elbilar 2024
Transport Elbilsförsäljningen ökade under 2023, men bromsade för första gången in. Prognosen för 2024 visar att elektrifieringstakten kommer att backa.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Av siffrorna framgår att antalet elbilar ökade med 18 procent, samtidigt som laddhybriderna minskade med drygt 8 procent. Enligt Mobility Sweden visar det på att elektrifieringens snabba ökningstakt de senaste åren kraftigt bromsat in. 2022 stod privatkunderna för 56 procent av de nya elbilarna. 2023 var privatkundernas andel nere på 33 procent, vilket visar på ett trendbrott där det nu är företagen som driver på elektrifieringen.
– Vi har de senaste åren sett en positiv utveckling när det gäller elektrifieringen av den svenska personbilsmarknaden. Därför är det mycket oroande att takten i elektrifieringen bromsat in under 2023 och nu väntas minska för första gången, vilket är ett trendbrott, säger Mattias Bergman VD på Mobility Sweden i en kommentar.
Av Mobility Swedens prognos inför 2024 framgår att elektrifieringen under året kommer att stanna av och att andelen elbilar kommer minska och landa på 35 procent. Bedömningen baseras på den svaga efterfrågan bland privatkunder och andelen elbilar i den totala orderboken, men också på frånvaron av styrmedel. I sammanhanget lyfter Mobility Sweden att regeringens klimathandlingsplan inte ger den tydliga riktlinje som branschen efterfrågat.
– Det är bra att regeringen vill satsa på utbyggnad av laddinfrastruktur men för personbilar är det inte längre ett stort hinder när det kommer till köp av elbil. Vi ser i våra undersökningar att det är priset, där den borttaga klimatbonusen har bidragit, som är de främsta skälen till att skjuta upp bytet till elbil. Laddinfrastrukturen upplevs som ett allt mindre problem, säger Mattias Bergman på Mobility Sweden i en kommentar.
Även 2030-sektretariatet har analyserat 2023 års nybilsregistreringar. De drar samma slutsats som Mobility Sweden – att andelen laddbara elbilar kommer att minska under 2024 och att politiken försvårar utvecklingen.
– Regeringen litar på att klimatmålen ska nås med fler eldrivna fordon, men konsumenten får ingen stimulans att välja dem – tvärtom är det nu reapris på fossil diesel. Ekvationen går inte ihop och nu behövs snabb ny stimulans till framtidens fordon, säger Mattias Goldmann, vd, 2030-sekretariatet i en kommentar.