Lastbilen är en del i projektet Scoop där KTH och Scania jobbar för att utveckla ett trådlöst nätverkssystem som får lastbilar att kommunicera med varandra i realtid.
Lastbilen som är under utveckling, ska kunna klara av att kommunicera med både andra lastbilar och rödljus.
– Om chauffören vet att det är 30 sekunder till dess att ett rödljus slår om behöver han inte stanna helt utan kan bara sakta ner. Det spar bränsle, ger ett bättre trafikflöde och det är bättre för miljön, förklarar Assad Alam industridoktorand på Scania.
Önskescenariot är att chauffören ska ha en knapp att trycka på så systemet reglerar det här av helt självt. Till exempel kan systemet via GPS läsa av färdväg och lutning på vägbanan för att bilen ska utnyttjas på smartast sätt, och känna av hur kringliggande trafik uppför sig. Eller kunna kommunicera med trafikljusen och signalera om bilen behöver stanna, sakta in eller kan fortsätta med samma fart.