Svenska medier rapporterar i allt större utsträckning om klimatförändringar. Enligt en rapport från Vi-skogen publicerades närmare 85 000 artiklar om klimatet i svenska medier år 2018. Störst ökning skedde under hösten, efter den varma sommaren och härjande skogsbränder.
Enligt rapporten, som heter ”Varmare klimat – iskall nyhet?”, ökade klimatbevakningen med 38 procent jämfört med 2017.
– Kanske behövdes det en sommar när skogarna brann och boskapen nödslaktades för att svenskarna skulle förstå att klimatkrisen redan är här. I årets rapport kan vi se att flera redaktioner gör särskilda klimatsatsningar och äntligen rapporterar mer om klimatet. Det är hoppfullt, men vi är fortfarande långt ifrån där vi borde vara, säger Maria Schultz, verksamhetschef Vi-skogen.
Stefan Löfven (S) populärast i klimatdebatten
Synligast i klimatdebatten var Stefan Löven (S). Raketen på årets lista var inte helt oväntat Greta Thundberg, som i augusti började skolstrejka utanför riksdagen.
– Mediernas fokus i rapporteringen av klimatfrågor har tagit olika skepnader genom åren. Fram tills för tre år sedan var internationella toppmöten, inte minst Paris 2015, mest omskrivet. I slutet av 2016 väljs Donald Trump till president och under 2017 är Trumps utspel i olika klimatrelaterade frågor i störst fokus. 2018 händer något. Mediernas fokus flyttas till effekterna av klimatförändringarna och till vårt eget beteende – vad vi som individer kan göra för att bidra till en förändring, säger Helen Widmark, analyschef Retriever.
Några av de begreppen som använts flitigt i media är ”klimatsmart och ”klimatångest”. Artiklar som handlar om veganism ökade med 25 procent.
Flygskam och klimatstrejk
Nya ord som bubblat under 2018 år klimatkalkylator, flygskam och klimatstrejk. Det län som skriver mest om klimatet är Västra Götaland.
Läs hela rapporten här.