Sverige har gott rykte globalt på CSR-fronten. De goda exemplen på hemmaplan har genom Svenska Institutets managementprogram för indiska företagsledare spridits även utanför landet. Målet har varit att inspirera snabbväxande företag i en lika snabbväxande ekonomi till att göra hållbarhetsfrågor till en integrerad del av verksamheten.
Företagscheferna kommer från bilindustri, media, gruvbolag och oljebranschen. De har tidigare varit i Sverige för att lära sig om CSR och även fått träffa hållbarhetsansvariga på stora svenska företag. Väl hemma har många deltagare drivit egna förändringsprojekt.
Högre säkerhet
En av deltagarna är Vinod Kulkarni från Bombay. Han jobbar med hållbarhetsfrågor på Tata Motors. Hans förändringsprojekt har gått ut på att förbättra förarutbildningar och därmed öka trafiksäkerhet och minska den höga dödligheten på de indiska vägarna.
Årets program avslutas den 9 december med ett seminarium för svenska och indiska företag och hur man kan skapa hållbara affärer. Där kommer också deltagarna från Indien att presentera hur de har jobbat med CSR på hemmaplan.