Svenskarna har utsett grönaste varumärket

När Sveriges grönaste varumärke skulle utses vann Änglamark i den öppna kategorin och SJ på den slutna listan med 79 kända varumärken. Men konsumenterna tycker det är svårt att göra gröna val.

Det är varumärkesbyrån Differ som tillsammans med undersökningsföretaget Yougov genomfört undersökningen bland 1027 respondenter i åldern 15 till 74 år.

Förutom att utse de grönaste varumärkena fick svenskarna också redogöra för sin syn på miljö- och hållbarhetsarbete i åtta olika branscher vilket visar att intresset för gröna varumärken ökat lite jämfört med 2010. Respondenterna tycker att det är viktigt att göra gröna val i bilbranschen, elbranschen och i dagligvaruhandeln. Däremot är intresset lågt vad gäller snabbmat, resor och heminredning. Svenskarna är heller inte beredda att betala extra för att välja grönt. Fler än hälften upplever dessutom att det är svårt att göra gröna val.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.