Kontrollen av farligt avfall till Sverige eller inom landets gränser var i princip obefintlig. Genomförandet av tillsynen var ineffektiv och karakteriserad av många aktörer på olika nivåer och med olika befogenheter. Dessutom genomfördes tillsynen främst under kontorstid trots att avfallstransporterna sker dygnet runt. Sanktionerna som kan bli aktuella vid överträdelser av bestämmelserna var heller inte tillräckliga för att avskräcka oseriösa aktörer, menade Riksrevisionen.
Med bakgrund av rapporten har nu regeringen lämnat en skrivelse till riksdagen med konkreta åtgärder för att förbättra tillsynen av gränsöverskridande transporter av farligt avfall.
Bland annat vill regeringen koncentrera tillsynsansvaret på fem länsstyrelser som i sin tur ska samverka med andra länsstyrelser och med Kustbevakningen, Polismyndigheten och Tullverket.
De fem länsstyrelserna som får tillsynsansvaret får också i uppdrag att föreslå hur tillgängligheten av deras expertkompetens kan förbättras dygnet runt. De ska också kartlägga omfattningen av de illegala transporterna regionalt och lämna resultatet till Naturvårdsverket senast den 30 september 2016.
Regeringen skriver också att de ska se över straffreglerna om otillåtna avfallstransporter för att göra dem mer effektiva och avskräckande.