Sedan 2021 kräver SBTi-standarden att företag ska minska sina absoluta utsläpp med 90 procent i hela sin verksamhet och värdekedja. Koldioxidkrediter får endast användas för att hantera de återstående 10 procenten.
SBTi: ”Blandade” bevis kring effektiviteten av koldioxidkrediter
Klimatmål Det råder stor osäkerhet kring huruvida koldioxidkrediter kommer att tillåtas i SBTi:s uppdaterade standard. Många företag är kritiska, och vissa har till och med övergett sina mål om netto-nollutsläpp.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
I april i år antydde SBTi att de övervägde att lätta på reglerna för ”miljöattributcertifikat” och koldioxidkrediter, vilket skulle kunna tillåta företag att kompensera för Scope 3-utsläpp i stället för att minska dem direkt.
Uttalandet väckte stor upprördhet bland miljögrupper och SBTi-intressenter, som starkt motsatte sig förändringar som skulle ge företag större utrymme att använda kompensation som ett avlatsbrev. De var oroade över koldioxidmarknadens integritet och risken för greenwashing.
SBTi lovade att ge mer klarhet i juli, och nu har de äntligen släppt sina uttalanden.
Blandade resultat
I en serie rapporter konstaterar SBTi att det inte finns tillräckligt starka bevis för att dra några tydliga slutsatser. Därför skjuter de fram beslutet om koldioxidkompensation till 2025 i väntan på mer forskning.
”Medan de bevis som lämnats in och undersökts avslöjar vissa trender och insikter, är resultaten av publikationerna blandade och ytterligare arbete behövs i nästa steg av processen för att dra slutsatser”, skriver SBTi.
Rapporten belyser problem med företagens användning av koldioxidkrediter, inklusive överkreditering, investeringar i redan planerade utsläppsminskningar, koldioxidläckage och negativa effekter på lokala samhällen från naturbaserade projekt.
Rapporten överväger också flera scenarier: att tillåta krediter som omedelbara utsläppsminskningar för leveranskedjor, att behålla nuvarande regler med begränsning till 10 procent av restutsläpp år 2050, och att använda krediter för utsläpp utanför leveranskedjor
SBTi påpekar dock att dessa scenarier inte nödvändigtvis kommer att ingå i det uppdaterade utkastet till Corporate Net Zero Standard som publiceras innan årets slut.
Starka reaktioner
Tommy Ricketts, VD och medgrundare av BeZero Carbon, kommenterade:
”Det är svårt att veta vad SBTi försöker uppnå med detta senaste tillkännagivande. Enbart fokus på teknisk kompensation ignorerar så mycket av vad som händer på koldioxidmarknaden och de sätt på vilka koldioxidkrediter positivt bidrar till planeten och till samhällen.”
Han påpekar att företagen återigen saknar tydlig och fast vägledning, vilket förväntas leda till en ökning av antalet företag som lämnar SBTi under det kommande året.
Andra menar att flera bevis som lämnades in till SBTis samråd tydligt visade varför koldioxidkrediter inte bör användas för att kompensera utsläpp i värdekedjan.
Dr. Doreen Stabinsky, akademiker vid College of the Atlantic och medlem av SBTis tekniska råd, menade att ”dessa bevis styrker det som många forskare hävdat i årtionden: att koldioxidkrediter inte bör användas för att kompensera fossila utsläpp”.