– Det spelade ingen roll om man svarade ja eller nej, det fanns inga krav, berättar Åke Haglund på SLL Transport.
För att få en bild av hur leverantörerna skulle reagera på de hårdare kraven bjöd SLL Transport in ett antal transportföretag till ett informationsmöte innan anbuden skulle läggas.
Modell för upphandling
I förarbetet inför upphandlingen deltog även konsultföretagen Ecoplan och Naturekonomihuset. Fredrik Rangstedt på Naturekonomihuset berättar att mötet var tänkt som en marknadsföring av idén och ett sätt att visa på goda exempel. Syftet var också att få till stånd en gemensam diskussion kring miljökraven vid landstingets upphandlingar. Därför gjordes en enkätundersökning bland transportleverantörerna.
Enkäten handlade om miljökraven på transporttjänster och enligt Fredrik Rangstedt var de flesta av leverantörerna positivt inställda till kraven. Han menar att SLL Transport är en liten och lätthanterlig enhet och därför fungerar perfekt som modell för kommande upphandlingar inom andra enheter av landstinget.
Förutom enkäten gjorde Naturekonomihuset även en del research inför upphandlingen. Man ville bland annat få reda på hur tillgången till biogas såg ut, göra jämförelser mellan biogas och etanol samt ge förslag på hur skallkrav och utförandekrav skulle utformas.
Uppföljning viktigt
Det färdiga upphandlingsavtalet löper från januari i år fram till utgången av 2007. Vissa av kraven gäller från avtalets början, till exempel att förarna är utbildade i sparsam körning. Andra är uppdelade i olika delmål som ska uppfyllas enligt en bestämd tidsplan. Andelen förnybart bränsle ska gradvis öka för varje år. I år ligger målet på tio procent av antalet fordonskilometer, nästa år kommer det att höjas till 20 procent.
För att den långsiktiga planen ska bli verklighet ställs det stora krav på uppföljning. SLL Transport använder ett dataprogram från Naturekonomihuset för att kunna sammanställa och jämföra viktiga nyckeltal som till exempel bränsleförbrukning och körsträckor. Leverantörerna lämnar in nya uppgifter varje månad.
– Tanken är att det ska vara ett självgående system, förklarar Fredrik Rangstedt.
En mindre revision har också gjorts och det förs återkommande kvalitetssamtal mellan upphandlare och leverantörer.
Nöjda leverantörer
Box Delivery är ett av företagen som vann SLL Transports upphandling. De uppskattar den noggranna uppföljningen och att de som anbudsgivare fick vara med och påverka hur miljökraven skulle utformas.
– SLL Transport är en förebild för offentlig upphandling i Sverige och vi hoppas att många tar efter, säger Catherine Löfquist, kvalitets- och miljöansvarig på Box Delivery.
Företaget ser mest fördelar med de hårda miljökraven. Den största utmaningen har hittills varit att hitta miljöbilar i mellanklass. Box Delivery har satsat på biogasdrivna bilar och att hitta tankställen för biogas är ett annat problem. Men de är nöjda med den dialog som förs kring åtgärder och problem i samband med att miljökraven ska uppfyllas. Tryggheten med ett fyraårigt avtal med möjlighet till en tvåårig förlängning bidrar också till att Box Delivery vågar satsa pengar på miljöåtgärder.