Ett nytt AI-verktyg är på gång för att kommuner ska kunna följa upp rörelsemönster och analysera hur olika trafikåtgärder påverkar människors beteenden – särskilt när det gäller hållbara transportslag.
Så ska Södertälje få mer hållbar trafik med hjälp av AI
Verktyg
Ett nytt AI-verktg ska hjälpa kommuner att se människors rörelsemönster för att göra trafiken mer hållbar. Södertälje är en av kommunerna som är med på initiativet.
– Det är jätteviktigt att kunna följa upp om vi gör en åtgärd på en gata eller längs ett stråk. Ger det den effekten vi önskar eller inte, säger Albin Reinhardt, trafikplanerare på Södertälje kommun.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Till exempel ska vi kunna se vad införandet av en sommargågata kan medföra för skillnader i beteenden och hur folk rör sig, säger Albin Reinhardt, trafikplanerare på Södertälje kommun, och fortsätter:
– Man ska kunna följa upp på ett bättre sätt. Säg att man testar en åtgärd för förbättrad cykeltrafik. Om till exempel cykeltrafiken ökar och bilåkandet minskar kan vi på ett faktabaserat sätt kunna följa upp det mer djupgående.
Utvecklandet av verktyget är fortfarande i ett tidigt stadie, och samordnas av Klimatkommunerna och 2030-sekretariet tillsammans med The train brain. Kommunerna som ingår i förstudien är Kalmar, Kristianstad, Lomma, Lund, Solna, Skellefteå, Tyresö, Växjö, Örebro och Södertälje.
– Vi kommer med inspel på vad vi har för behov och hur vi vill att verktyget ska utvecklas så att vi kan göra så bra analyser som möjligt och då kunna få så bra beslutsunderlag som möjligt, säger Albin Reinhardt.
Använder anonymiserad data
Det är ingen slump att verktyget börjar utformas nu. Flera kommuner har haft dialog och sett en nytta med att ha något slags gemensamt verktyg. Tekniken grundar sig på anonymiserad data från mobilnätet och andra datakällor. Mobildata från operatören Tre kombineras med bland annat SCB:s sociodemografiska statistik, information från Open Street Maps, Trafik Labs körtider för kollektivtrafik och biltrafikkartor.
– Vi tycker det är väldigt intressant hur man kan använda ny teknik. Så det är väldigt positivt och kul att få vara med i processen.
Hur skulle det här verktyget påverka just Södertälje kommun?
– Vi arbetar ju brett med hållbarhet i samhällsutvecklingen, med hållbara transporter, hållbar trafikplanering och hur vi kan nå en omställning. Det är jätteviktigt att kunna följa upp om vi gör en åtgärd på en gata eller längs ett stråk. Ger det den effekten vi önskar eller inte, säger Albin Reinhardt.