Konsumenttrender: ”Klimatarianer” och ”flexitarianer”

Konsumtion En ny undersökning, som inkluderar över 5 000 personer från tio olika länder, visar att konsumenter alltmer sammankopplar klimat och hälsa.

Konsumenttrender: ”Klimatarianer” och ”flexitarianer”
Foto: Adobe stock.

Konsumenter tar nu aktivt hänsyn till miljön parallellt med sin egen hälsa när de köper livsmedel. Dessa miljömedvetna konsumenter, som i ett nytt index från Tetra Pak kallas ”klimatarianer”, är villiga att ändra sina matvanor för att skydda planeten.

Undersökningen visar att 70 procent av konsumenterna anser att hälsosamma produkter inte bör skada miljön. Dessutom är 54 procent beredda att ändra sina kostvanor för att bidra till en bättre värld. Detta syns även i den ökande trenden med ’flexitarianer,’ där nästan hälften av konsumenterna minskar sin köttkonsumtion eller äter helt vegetariskt.

Resultaten från undersökningen indikerar även att bekvämlighet inte längre är högst prioriterad. Faktum är att 70 procent är beredda att ge upp en del bekvämlighet för att välja hälsosammare alternativ. Intressant nog påverkas inte det ökande intresset för hälsa av höjda levnadskostnader, då endast 17 procent är redo att kompromissa med mat och dryck som har hälsofördelar, även med den nuvarande ekonomiska situationen.

Adolfo Orive, VD och koncernchef för Tetra Pak, säger att resultatet från årets indexrapport återspeglar den riktning som livsmedelsindustrin har följt under de senaste åren. Denna riktning innebär att man aktivt arbetar med att minska koldioxidutsläppen och göra livsmedelssystemen mer hållbara och robusta.

– Med tanke på att världen kommer att behöva 60 % mer mat till 2050 kompletterar vi dessutom dessa insatser med teknik som kan hjälpa oss att utforska nya näringskällor – allt från nya växtbaserade källor till alternativa proteiner som produceras med biomassa och precisionsfermentering. Båda dessa områden är avgörande för att bidra till ett hållbart livsmedelssystem, säger Adolfo Orive, i en kommentar.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.