Vi skickade ut frågan i sociala medier och fick oss till livs en hel lista med tips:
1) Håll workshops där det hållbara målet är satt (mer eller mindre) men där medarbetarna får vara med och diskutera vad, hur och när man ska nå dit. Det skapar delaktighet och förståelse för omställningen.
2) Du måste koppla hållbarhet till kärnverksamheten och affärsplanen. Du måste också göra målet begripligt: Vad är effekten och nyttan av att uppnå målet? Ofta är hållbarhet en affärs- och lönsamhetsmöjlighet. Få det dit så lyssnar fler internt.
3) För att kunna följa upp på organisationsnivå är det viktigt att det finns tydliga åtaganden på avdelningsnivå för att ta ansvar och pusha gränsen. Här handlar det både om att följa det man åtagit sig samtidigt som det är viktigt att ändra förutsättningarna så att det blir enklare att stå fast vid sina åtaganden.
4) Det är viktigt att man som ”ägare” av hållbarhetsmålen tar sig tid att sätta sig in i och förstå andra beslutsfattares målsättningar och ambitioner. Gör man det har man möjlighet att för dem föreslå hur hållbarhetsmålen kan hjälpa dem i sina egna målarbeten. Några naturliga kopplingar kan vara gentemot säljsidan där hållbarhetsfrågan kan paketeras för att möjliggöra ökad försäljning, mot produktionssidan finns med många naturliga kopplingar när det gäller energibesparingar och arbetsmiljö.
5) Vi behöver dela upp medarbetarna i två grupper (mentalt).
1. De som redan är frälsta av hållbarhetstanken. För dessa behöver vi stötta varandra, hitta samarbetsplattformar, inspirera och kompetensutveckla. Ingen direkt överraskning kanske.
2. De som ännu inte är frälsta. Här behöver vi vända på perspektivet. Prata mindre om varför och mer om hur man kan använda hållbarhet för att lösa deras utmaningar. Detta är inte superenkelt och kräver att man sätter sig in i en hel drös av andra ämnen än just hållbarhet. Men det är nr 2 som är viktigast. Blir vi inte bättre på det så kommer hållbarhetschefen alltjämt sitta utan budget, resurser eller riktigt mandat.
Sammanfattning: Börja använda hållbarhet för vad det är, nämligen lösningen på företagets utmaningar.
Tack till alla er som delat med er via LinkedIn och Facebook!
Har du flera tips, hör av dig till mig på catrin.o@miljo-utveckling.se så fyller jag på listan.