De internationella miljöreglerna för sjöfarten är med EU-mått mätt, svaga. Trafiken rör sig över stora ytor, vilket gjort det omöjligt att skapa nationella regler för att höja kraven och internationellt har man inte kunnat enats om en särskilt kraftfull lagstiftning. Kontentan är att mycket lite gjorts åt svavel och kväveutsläppen och i princip kör man på samma bränsle idag som för 30 år sedan.
– Vi behöver skapa ekonomiska incitament för att göra något åt det här, säger Bertil Arvidsson på Sveriges Redarförening.
Ett handelssystem för kväve och svavel inom EU skulle kunna vara en sådan lösning. Det skulle göra det ekonomiskt möjligt, eller till och med lönsamt att investera de 30-40 miljoner kronor som krävs för att fartygen ska släppa ut mindre avgaser, menar han. Det skulle också bli ekonomiskt möjligt att köra på mindre svavelhaltigt bränsle.
– Som det är idag kostar det bara att förbättra miljöprestandan utan att man får någon fördel av det. Att investera i bättre lösningar blir snarare en konkurrensnackdel, konstaterar han.
Positiv kommission
Hittills har Sveriges Redarförening fått positiv respons från bland annat EU-kommissionen. För att visa att det är möjligt att mäta utsläppen från fartygen har de också, tillsammans med engelska rederier och Svenska Sjöfartsverket, genomfört ett demonstrationsprojekt på hur utsläppshandeln till sjöss skulle kunna gå till. Det visade sig vara relativt lätt att mäta vad som kom ut ur skorstenarna och registrera utsläppsreduceringarna i en dator som rapporterade online till Sjöfartsverket.
– Många anser att det inte går att mäta och kontrollera rörliga källor, men genom projektet har vi visat att det inte finns några sådana problem, säger Bertil Arvidsson.
Inom en treårsperiod hoppas Bertil Arvidsson att handelssystemet ska ha blivit verklighet, i slutändan är det dock en politisk fråga. För närvarande måste man komma överens om vilka regler som bör gälla. Exempelvis anser vissa att det bör vara mer kostsamt att köra längst med kusterna än långt ute till havs.
– Den diskussionen tycker jag är konstig, det är ungefär som om ett pappersbruk som ligger vid havet skulle betala olika mycket beroende från vilket håll det blåser. Svavel kan färdas 1 000-tals kilometer innan det hunnit ned till marken, påpekar Bertil Arvidsson.