Raja fälls för vilseledande miljöpåstående – Ica frias

Kommunikation Att beskriva en produkt som "miljövänlig" kan vara både tillåtet och förbjudet. Här är två aktuella exempel från Reklamombudsmannens senaste beslut.

Raja fälls för vilseledande miljöpåstående – Ica frias
Foto: Arkivbild.

Reklamombudsmannen har avgjort två fall av påstått vilseledande miljöpåståenden. En annonsör fälls för brott mot ICC:s regler, medan det andra frias, trots liknande påståenden.

Det första ärendet handlar om reklam från Rajapack, som beskrivit två av sina fyllnads- och skyddsmaterial som ”miljövänliga”. Anmälaren menar att produkter tillverkade av restmaterial eller biobaserat material i stället för traditionella material inte per automatik kan klassas som miljövänliga.

Reklamombudsmannen bedömer att påståendet är otydligt och ospecifikt, vilket gör reklamen vilseledande och i strid med artiklarna 5 och D1 i ICC:s regler.

Det andra ärendet rör en mjölkförpackning från Ica med texten ”Miljösmart kork av förnybart material” i versaler. Reklamombudsmannen bedömer dock att detta påstående inte är vilseledande.

”Annonsören har bifogat ett underlag av vilket det enligt annonsören framgår att korken är baserad på biobaserad polyeten vilket är framställt av förnybara råvaror. Reklamen anses därmed vara tydlig i förhållande till vilken del av produkten den avser samt relevant för produkten i fråga”, skriver RO i beslutet.

Läs: ”Förpackningsreklam för skruvkork från Ica”

Läs: ”Reklam för fyllnads- och skyddsmaterial från Rajapack”

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste