Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Polarbrödsfallet: Så resonerade Konsumentverket

Energi Polarbröd fick inte skriva ”Bakat med egen vindkraft” på sina påsar. Miljö & Utveckling har begärt ut handlingarna som visar varför. Beslutet hänger ihop med ellagens formuleringar.

Polarbrödsfallet: Så resonerade Konsumentverket
Ingar Lindholm

Miljö & Utveckling rapporterade tidigare i höstas om Polarbröd, som investerat i egna vindkraftverk med en kapacitet som motsvarar den mängd energi de behöver till sina bagerier. För att visa detta för kunderna skrev bolaget ”Bakat med egen vindkraft” på sina brödpåsar. Men detta uppmärksammades både av enskilda konsumenter och av Konsumentverket, som valde att öppna ett ärende.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Ellagens formuleringar bakom beslut

Nu har Miljö & Utveckling begärt ut dokumenten i ärendet. I en skrivelse från december 2017 framgår att beslutet beror på ellagens formuleringar kring ursprungsmärkning. Enligt skrivelsen gäller lagen endast elhandlare. Så här skriver Konsumentverket:

”Syftet med ursprungsgarantier är att få veta vilken energikälla som elen kommer ifrån. Ursprungsgarantin innehåller information om var och på vilket sätt elen producerats. Garantin innebär däremot inte att all el som slutkonsumenten får i uttaget är från en viss energikälla.”

Konsumentverket fortsätter så här:

”Vidare är marknadsföringspåståendet ”Bakat med egen vindkraft” inte att betrakta som en ursprungsmärkning. Ursprungsmärkning är implementerad i 8 kap. 12-13 §§ ellagen (1997:857) och innebär att elleverantörer för kunderna ska ge information om hur den levererade elen är producerad samt ange elens miljöpåverkan. Energimarknadsinspektionen (Ei) är den myndighet som ska kontrollera att elhandlare följer reglerna om ursprungsmärkning gentemot sina kunder (elkonsumenten). Polarbröd är inte en anse som elhandlare vilket innebär att bolaget ej omfattas av bestämmelserna samt är slutkonsument, inte en elkonsument.”

En problematisk marknad

Konsumentverket poängterar att Polarbröd inte kan garantera att brödet är bakat med egen vindkraft, utan att bolaget bara kan visa att det producerar lika mycket förnybar energi som ”den blandade el fabrikerna förbrukar”. Konsumentverket menar att marknadsföringen kan påverka ”konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut” och konstaterar också att ”el är en problematisk marknad”.

En rad andra bolag använder sig av liknande marknadsföring, visar dokumentationen av Polarbrödsfallet. Det handlar inte bara om energibolag, utan exempel på transportföretag och bostadsbolag finns också. Polarbröd har valt att ändra sin marknadsföring till ”Vi har egen vindkraft”, det återstår att se om fler kommer att följa efter.

Läs mer: Polarbröd ändrar sin marknadsföring – riskerar ändå stämning

Läs mer: Konsumentverket lägger ner stämning mot Polarbröd

 

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.