De tio nya medlemsländerna får för närvarande stora summor från EUs strukturstöd. Enligt Åse Botha på Exportrådet rör det sig om 8-9 miljarder euro årligen under perioden 2004-2006 som till stor del går till infrastrukturprojekt inom miljö och transport. Vad gäller miljö rör det sig främst om avlopp, vattenrening och avfallshantering, men även energiteknik. Här har svenska företag en stor möjlighet att göra affärer ute i Europa, framför allt vid offentliga upphandlingar. Men det gäller att få information om var affärsmöjligheterna finns. Större offentliga upphandlingar publiceras på nätet i EUs databas Tenders Electronic Daily, övriga publiceras nationellt och lokalt.
– För att vara framgångsrik gäller det att vara tidigt ute och hitta partners som är etablerade lokalt och kan språket och kulturen. På så sätt kan man få hjälp med att veta vad som är på gång, uppmanar Åse Botha.
Småföretag samarbetar
Exportrådet har kontor i de flesta länder och kan oftast hjälpa till med affärskontakter. De arrangerar bland annat delegationsresor för företag som vill etablera sig i ett visst land. Att placera ut egen personal på plats är ett annat alternativ, men det kan vara svårt för småföretagen att få resurserna att räcka till. I Västenorrland driver Exportrådet därför ett projekt där ett antal mindre miljöteknikföretag kommer att ha en gemensam försäljningschef på plats i Polen.
– I och med satsningen blir det i praktiken en omedelbar etablering i Polen för företagen, förklarar Jonas Carlsson på Exportrådet i Örnsköldsvik.
Anpassa sig till marknaden
För att vinna upphandlingar gäller det att analysera sin egen roll på marknaden och känna till regler och procedurer. Åse Botha tror också att det är viktigt att vara anpassningsbar:
– Det gäller att anpassa sig till marknaden man spelar på och att förstå hur de lokala affärsförhållandena fungerar.
Ett annat tips är att redan på ett tidigt stadium försöka ta reda på vilka planer de offentliga upphandlarna har för sina projekt och hur de ser på olika tekniker. För ett litet företag är det kanske inte heller aktuellt att satsa på att bli huvudleverantör. Alternativet är att marknadsföra sig som underleverantör gentemot den entrepenör som vunnit upphandlingen.
Bidrag för miljöteknik
Att söka bidrag från EU kan också vara ett sätt att nå ut till en bredare marknad. Miljöfonden Life är unionens främsta resurs på miljöområdet. Här kan industriföretag och offentlig sektor i alla EU-länder samt kandidatlandet Rumänien varje år söka pengar för enskilda demonstrationsprojekt av ny och innovativ miljöteknik. Finansieringen är på upp till 50 procent och kan antingen utnyttjas för projekt som genomförs i Sverige eller indirekt genom att en kund eller samarbetspartner i ett annat EU-land söker pengar. Det behöver inte vara så svårt att söka bidrag från EU, menar Ulf Castenfors på konsultföretaget GIA Sweden:
– Många företag har en övertro på att det är så krångligt och byråkratiskt, men det varierar. Huvudsaken är att man har en realistisk syn på vad finansieringen kan ge.
Länktips för mer information:
Allmänt:
www.eu-upplysningen.se Om EU-bidrag, handel m.m.
Bidrag:
http://europa.eu.int.comm/environment/life/home.htm Mer om Life
Stöd och hjälp:
www.swedishtrade.se Tjänster och tips för svenska företag
www.swedentech.com För svenska miljöteknikföretag
Upphandling:
http://ted.publications.eu.int/official/ Publicering av offentliga upphandlingar
www.upphandlingsnytt.swedishtrade.se Prenumerationstjänst för upphandlingar
www.upphandlingsguide.swedishtrade.se Upphandlingsregler