Den senaste månaden har klimatnyheterna duggat tätt. Trafikverkets Sven Hunhammar har fått i uppdrag att utreda när den sista fossilbilen ska säljas i landet. Isabella Lövin har tagit emot ett 800 sidor tjockt betänkande om kolinlagring ur ett praktiskt perspektiv.
Det handlar inte längre om science fiction utan om vilka lagar som behöver förändras och vilka ekonomiska styrmedel som ska till, för utan CCS når Sverige inte klimatmålen. Kolkraften minskar i både USA och Europa. Omställningen har startat och den är på riktigt.
Lastbilstillverkare med klimat i fokus
Jag har besökt Scania, industrijätte med tyngdpunkt i förbränningsmotorer. Där har man under förra året lagt om hela sin strategi och arbetar nu med hållbarhet (framför allt klimat) i fokus. Logga in och läs om hur Andreas Follér och hans kollegor arbetar för att tackla klimatutmaningen.
Samtidigt rapporterar Sustainable Brand Index, som intervjuat 600 små- och medelstora företag (med upp till 500 anställda), att hela 40 procent av de tillfrågade anser att hållbarhetskriterier är oviktigt vid upphandling.
Frågan är om alla hänger med
Det behöver inte betyda att de saknar klimatarbete eller insikt i vad omställningen kommer att innebära för företaget. Men det är en indikation på att dessa företag riskerar att komma på efterkälken när industrijättarna och den offentliga sektorn drar igång den stora omställningen.
Du vet väl att du som prenumerant har tillgång till Miljö & Utvecklings låsta nyheter på webben? Logga in, och håll dig uppdaterad!
– Ingar Lindholm
Chefredaktör Miljö & Utveckling