Ökade krav på hållbarhetsarbetet från bolagsägare

Miljöarbete Ägare och investerare sätter allt högre krav på svenska företag när det kommer till hållbarhetsarbetet. Det visar en ny rapport.

Ökade krav på hållbarhetsarbetet från bolagsägare
Foto: Adobe stock

Rapporten Hållbarhetsfokus 2020, framtagen av strategi- och kommunikationsbyrån The New Division, visar att svenska företag upplever att ägare och investerare tar ett kraftigare tag om hållbarhetsarbetet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Hela 30 procent hållbarhetsrapporterande bolag upplever att ägarna och investerarna ställer högre krav på hållbarhetsarbetet, jämfört med för ett år sedan.

Höjdpunkter ur rapporten

Rapporten visar att företagen förväntar sig att hållbarhet kommer vara betydligt mer integrerat i verksamheten om fem år, vilket är en ökning mot för föregående års rapport.

Dock kan rapportförfattarna inte urskilja någon förändring i företagens hållbarhetsmognad mot för föregående år.

Politiska beslut viktigast

Företagen svarar också att de främst tror att politiska beslut kommer vara den faktor som driver hållbarhetsutvecklingen framåt.

Vidare anses samhällsopinion och Generation Z vara viktigare i transformationen än EU och mediers rapportering. Minst sannolik att ta på sig ledartröjan är FN, enligt de tillfrågade bolagen.

Klimatneutralitet kostar

Närmare 80 procent av företagen uppger att de har definierade mål för att minska sin klimatpåverkan. Företagen menar också att de största hindren för att bli klimatneutrala är den höga kostnaden, samt svårigheterna i att mäta verklig påverkan.

– Vi ser alltså ett gap mellan vision och handling som kommer att behöva adresseras snarast om visionerna ska kunna realiseras. Att fullt ut integrera hållbarhet i verksamheten och strategiskt sätta det som en vägledande princip i affärsidén, innebär stora steg och svåra beslut. De investeringar som görs idag måste betala sig i framtida ökad konkurrenskraft och minskad negativ påverkan, säger Jonas Borglin, vd på The New Division i ett pressmeddelande.

Kommunicerar hållbarhet

När det kommer till hållbarhetskommunikation uppger drygt hälften av företagen att de kontinuerligt kommunicerar sitt hållbarhetsarbete. 61 procent har hållbarhet som ett centralt budskap i sin övergripande kommunikation. 58 procent kommunicerar också ofta företagets hållbarhetsarbete internt.

70 procent av företagen uppger att hållbarhet är en del av företagsvisionen. Dock har bara 49 procent av företagen tydliga målsättningar för sitt hållbarhetsarbete. 60 procent uppger att hållbarhet ingår i verksamhetens styrdokument och 61 procent uppger att de just nu håller på att integrera hållbarhetsarbetet i företagets affärsstrategi.

Rapporten släpps för andra året i rad och är gjord av The New Division och studenter vid Sveriges lantbruksuniversitet samt hållbarhetsplattformen Sustainergies. 198 hållbarhetsrapporterande bolag har svarat på undersökningen.

Läs hela rapporten här.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.