nr-logo

Hållbarhet i praktiken

2018 förutspås rena elbilar och gasbilar öka kraftigt, på dieselns bekostnad.

Nya tuffare utsläppsregler

Sent på måndagskvällen beslutade EU att sänka utsläppsgränsen av koldioxid för bilar till 95 gram per kilometer.

  • Annons 1

EU-parlamentet och medlemsländerna har enats om tuffare utsläppsregler för den europeiska bildindustrin. Utsläppsgränsen för nya bilar sänks till 95 gram koldioxid per kilometer från år 2020. Små biltillverkare, som tillverkar mindre än 1000 bilar per år, undantas från utsläppsreglerna.

Enligt beslutet kommer de så kallade superkrediterna att finnas kvar till år 2023, vilket innebär att biltillverkare som tillverkar bilar som släpper ut 50 gram koldioxid per kilometer eller mindre, det vill säga el- eller hybridbilar, kan tillgodoräkna sig dem vid tillverkningen av mer utsläppskrävande modeller.

Kommissionen beslutade också att senast 2015 enas om ytterligare utsläppsminskningsmål som ska träda i kraft år 2025. Dessutom enades man om att hitta en ny testmetod för mätning av utsläppen. Beslutet ska formellt godkännas av ministerrådet i höst.

Etiketter:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Analys: Vem får stämma EU för otillräckliga klimatmål?

EU:s klimatmål är otillräckliga, menar en samisk ungdomsorganisation och ett flertal personer som berörs av klimatförändringar världen över. EU-domstolen har dock beslutat att avvisa deras talan och därmed inte pröva frågan i sak. JP Infonets redaktör och jurist Fanny Vesterberg analyserar talesrättsreglerna.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Energimyndigheten – lyft fram energirådgivningen!

Debatt

Rådgivning i energifrågor, så kallade EKR-verksamheter, behöver visa att de finns och därför bland annat öka synligheten på sociala medier. Energimyndigheten bör också lyfta fram rådgivningen gentemot andra myndigheter. Det menar Are Kjeang, universitetsadjunkt, Karlstads universitet, i en debattartikel hos Miljö & Utveckling.