Renova testar syntetisk diesel

Just nu genomförs ett omfattande test av hur OKQ8:s syntetiska diesel Biomax påverkar lastbilars prestanda och komponenter. Renova är en av testpiloterna.

Renova testar syntetisk diesel

Med testets utfall som underlag kommer OKQ8 att fatta beslut om Biomax blir en standardprodukt i utbudet av förnybara bränslealternativ.

Huvudtestet utförs på sex av Volvo Lastvagnars dieselbilar av fyra olika typer. Lastbilarna körs av transportföretaget DHL Freight samt Renova, som transporterar, sorterar och behandlar avfall och återvinningsmaterial. Utöver dessa sex bilar testar Renova det nya bränslet i ytterligare 25 fordon med metan-dieselmotorer. Dessa används för sophämtning och slamsugning i Kungsbacka och Göteborg.

– Renova är pådrivande i utvecklingen genom att ställa tuffa krav på miljövänligare fordon och drivmedel. Att vara testpilot för nya lösningar är en viktig del av vårt eget utvecklingsarbete. Vår målsättning är att nå en fossilfri flotta redan år 2015 och med den utvecklingstakt vi nu ser kommer vi att klara detta, säger Viktoria Edvardsson, miljö- och kvalitetschef på Renova.

BioMax är en diesel baserad på hydrerade vegetabiliska oljor, det vill säga en diesel som enbart framställs av förnybara råvaror såsom vegetabiliska och animaliska fetter. Dessutom är bränslet både miljömässigt, ekonomiskt och socialt hållbart, via ursprung och spårbarhet samt att det kan distribueras via befintliga dieseldepåer. Vid tidigare tester har syntetisk diesel även uppvisat tekniska fördelar som drivmedel, vilket innebär att dieseln har potential att användas som ett förnybart alternativ till befintlig fordonsflotta. Enligt OKQ8 kan Biomax minska utsläppen med mellan 50 och 90 procent, beroende på andelen animaliska eller vegetabiliska fetter.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.