Mot nya miljölösningar i Europas flygindustri

Hur ska framtidens flygmotorer miljöanpassas? Och hur ska buller och bränsleförbrukning minska? Det är frågor som diskuterades av Europas flygindustri i Trollhättan under förra veckan.

Värd för besöket i Trollhättan är Volvo Aero, som också är en av deltagarna i det europeiska forskningsprojektet Dream.

Dream startade i februari 2008 och har en budget på 40 miljoner kronor. Projektet kommer att pågå i tre år och syftet är att utveckla och testa olika motorkoncept för att minska flygets utsläpp och miljöpåverkan. Även utveckling och tester av alternativa flygbränslen ligger på Dreams agenda.

Totalt är 44 flygindustrier, universitet och forskningsinstitut i Europa engagerade i projektet. Bland deltagarna finns bland annat Rolls-Royce, Airbus och MTU.

Motorer i centrum

De 30 företrädare som mötts upp i Trollhättan ska summera resultat och tekniska framsteg från det första halvåret, för EUs forskningsrådsrepresentanter.

Bland annat har man tittat på en ny generation turbofläktmotorer och två typer av propellerfläktmotorer, som är en vidareutveckling av bränslesnåla propellermotorer men med större motroterande propellrar som är tänkta för flygplan för kort- och medeldistansflygningar.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.