
Marcus Peterson på Informations- & PR-byrån i Helsingborg arbetar med att hjälpa företag att väva in miljöargumenten som en naturlig del av den övriga marknadskommunikationen. Han anser att det inte bara förbättrar deras image och stärker konkurrenskraften, utan också tvingar andra företag att följa efter. Därigenom menar han att företagen tar ett aktivt samhällsansvar.
– Genom att berätta sätter det i förlängningen press på konkurrenterna och det blir en dominoeffekt, att man går i bräschen, säger Marcus Peterson.
Ärlighet varar längst
Allt detta förutsätter att företaget varit aktivt och är duktiga i sitt miljöarbete, eftersom det påverkar trovärdigheten i budskapet.
– Det är viktigt att vara saklig och korrekt och inte skönmåla eller glömma att informera om något, säger Marcus Peterson och förklarar att om ett företag har exempelvis en fastighet som måste saneras är det viktigt att vara ärlig med det.
Miljökommunikation kan vara komplicerad för företag som bedriver miljökänslig verksamhet. Men för att förebygga ryktesspridning och undvika anklagelser om mörkläggning är det för dem, enligt Marcus Peterson, särskilt viktigt att öppet redovisa företagets miljöstörande påverkan.
Sätt att arbeta på
Det finns flera olika sätta att konkret arbeta med att informera om sitt miljöarbete. Ett kan vara att i nyhetsbrev kontinuerligt uppdatera både kunder och anställda om vad som händer, och har hänt, på miljöfronten. Det ökar också trycket på företaget att hålla uppe tempot i miljöarbetet. Andra insatser kan vara att ta fram en folder eller vitbok över miljöarbetet och att genomföra en annons eller pr-kampanj när företaget gjort något utöver det vanliga. Ytterligare ett tips från Marcus Peterson är att ta fram en symbol för miljöarbetet och när miljöbudskapet ska förmedlas poängterar han vikten av att göra det begripligt.
– Många gånger handlar det om siffror och det är något som den som läser ofta har svårt att omsätta i praktiken. Därför är det bra att åskådliggöra med jämförande exempel.
Utnyttja medierna
Mediernas makt är som bekant stor och Marcus Petersons avslutande råd är att arbeta för att nå ut i pressen genom att ordna aktiviteter och bjuda in till presskonferenser. Ett långsiktigt och genomtänkt arbete med mediekontakter stärker inte bara varumärket utan profilerar företaget inför både kunder och marknaden.
– Det är jätteviktigt att få mediernas intresse, konstaterar han och säger också att det är bra att hålla en löpande kontakt för att uppdatera dem om vilka insatser företaget har gjort för miljön, säger han och fortsätter:
– Särskilt när det händer något negativt, när något har gått fel, är det viktigt att ha den kontakten upparbetad.
Fakta
Fem råd från Marcus Peterson
1. Använd nyhetsbrevet för att uppdatera kunder och medarbetare om pågående projekt.
2. Ta fram en så kallad vitbok.
3. Genomför en annons- eller pr-kampanj när det skett något utöver det vanliga.
4. Mediernas makt är stor och media är en möjlig kanal för att nå ut med sitt miljöbudskap.
5. Var saklig och korrekt i din information.